VMZ Felsnaad - geventileerde gevel op houten bebording - ISOFINISH-systeem

 

VMZ Felsnaad is toepasbaar in gevel en dak. Zijn esthetiek zorgt voor een uniek lijnenspel, het creërt een ritme op het gebouw. Verschillende baanbreedtes zorgen voor nog meer verscheidenheid en creativiteit op de gevel. Daarnaast is ook de combinatie van verschillende tinten mogelijk. De VMZ Felsnaad kan gebruikt worden om gebogen, rechte of complexe vormen te bekleden.

Om een lange levensduur van het zink te garanderen, moet er achter de gevelbekleding een geventileerde ruimte voorzien worden. Zink is zeer duurzaam en vraagt geen onderhoud. Zijn esthetiek blijft behouden gedurende zijn lange levensduur. Daarna is het materiaal recycleerbaar.

Ons technisch adviesbureau kan u informatie geven op maat van uw project.

 
dikte 0,8 mm
Nuttige breedte 530 - 430 mm (ook niet standaard mogelijkheden)
Toepassingsgebied 75° tot oversteken
Nuttige lengte 4-6 m
 
Economical

Economisch: Door het gebruik van grote banen kan deze techniek snel geplaatst worden. Ons uitgebreid netwerk van verdelers kan op korte termijn een bestelling op maat leveren. Het plaatsen van dit systeem vraagt de nodige vakkennis. Het product heeft een lange levensduur, is onderhoudsvriendelijk en is hierdoor een grote meerwaarde voor het gebouw.

Discrete

Esthetiek: Dankzij de mogelijkheid om verschillende baanbreedtes te gebruiken, krijgt het dak of de gevel een uniek uitzicht. De techniek laat ook mooie afwerkingen toe.
VMZ Felsnaad heeft een tijdloos maar uniek karakter.

 
 

 

  • Gevelbekleding met VMZ Felsnaad, horizontaal of verticaal.

  • Op bebording.

  • Gebouwen met binnenklimaatsklasse 1, 2 en 3.

     


Bijzonderheden van deze techniek
 

Dit systeem van geventileerde gevelbekleding laat toe om de VMZ Felsnaad onmiddellijk tegen de houten bebording te plaatsen.

  • De compatibiliteit van de bebording en het zink moet vooraf geanalyseerd worden om alle mogelijke effecten op het zink uit te sluiten.

  • De bebording moet volledig droog en vlak zijn en een trekkracht kunnen weerstaan van 50 daN/bevestigingsklang.

     


Montage van het ISOFINISH-systeem
 
  • Plaats en bevestig de POWERWALL® isolatie met 4 pluggen per paneel. Kleef de naden af met RECTITAPE® voor een optimale luchtdichtheid.
  • Gebruik een houtboor van 8 mm om de kepers links en rechts voor te boren.

  • Boor door de keper en het isolatiepaneel POWERWALL®, diep genoeg in de dragende muur.

  • Bevestig de gevelschroeven en pluggen FACAFIX in de voorgeboorde gaten tot in de dragende muur.

  • Laat de kepers vrij hangen op de gevelschroeven FACAFIX van BORG.

  • Gebruik een touw om alle kepers perfect uit te lijnen.

  • Schroef de gevelschroeven stevig vast in de pluggen.

  • Schuin boren en plaatsen volgens de voorschriften van de gevelschroeven FACAFIX (hoek van 30°).

     


Draagstructuur
 
  • De bebordingsplanken worden uitgevoerd in Noorse Grenen of Noordse Vuren en dienen schoon en droog te zijn.
  • De breedte van de bebordingsplanken mag variëren tussen 100 en 150 mm, de dikte tussen 18 en 24 mm, naargelang de afstand tussen de balken.

  • De doorlopende openingen voor de verluchting moeten gerealiseerd worden aan de onderkant en de bovenkant van de gevel.

  • Bij gevels van 90° worden de bebordingsplanken geplaatst met een afstand van 333 mm.

  • De planken worden bevestigd op de kepers.

  • Het wordt aangeraden om op de delen van de gevel op borsthoogte een continue bebording te voorzien, tot op een hoogte van 2 m.

  • De afwijking tussen twee naast elkaar geplaatste planken mag niet meer zijn dan 1 mm.

     

    N.B. Informatie met betrekking tot de plaatsing van isolatie en de elementen die het geheel samenstellen, zijn conform aan de ISOFINISH-vereisten. Gedetailleerde montage op www.isofinish.be. 

     

 

1 Dragende structuur
2 Thermische isolatie Recticel (POWERWALL)
3 Tengellatten en geventileerde ruimte
4 Bebording
5 VMZ Felsnaad

 

Voor meer details over de bevestigingsklangen, raadpleeg onze technische brochure.

VMZINC organiseert opleidingen voor installateurs.